Tomáš Kocanda, majitel českého zastoupení německého výrobce doplňků a vybavení pro dálkové cestování a rallye sport – Touratech, absolvoval v loňském roce dobrodružnou cestu na motorce v rallye stylu nazvanou „Po stopách Rallye Dakar“ v severozápadní Africe.

Na dlouhé cestě mu dělalo doprovod dalších 10 jezdců na velkých cestovních endurech, doprovodný kamion a také brýle Gloryfy. Tomáš testoval několik brýlí Gloryfy, jednalo se o vyrobené brýle na míru, neboť brýle měly dioptrie a samozatmavovací skla.

S brýlemi Gloryfy absolvoval Tomáš trasu dlouhou 6000 km vedoucí z jižního Španělska přes Maroko, Západní Saharu a Mauritánii až do Senegalu.

Cesta byla dlouhá a pestrá. Nutné zmínit, že po silnicích toho příliš nenajezdili, pouze 30%, a to jen na přejezdech. Zbylá část trasy byly offroadové etapy (většinou pokryty pískem a kamením) a takzvané pisty (šotolina, tvrdý písek, kamení), které v těch zemích běžně nahrazují silnice. A jak si s takovými podmínkami poradily brýle Gloryfy?

Testovány byly brýle G12 na BMW R1150GSA modTTCZ ve všech zmíněných podmínkách. Gloryfy G12 mají samozatmavovací dioptrická skla s dvojím ohniskem. Brýle byly často kombinované s OTG MX brýlemi (motokrosové brýle určené pro použití přes klasické dioptrické brýle) v adventure enduro přilbě. K dispozici měl dvě sady dioptrických skel s různou barevností a pokovením vnější strany.

Dle slov Tomáše Kocandy obstály brýle fantasticky. Proměnné samozatmavení brýlí umožnilo jízdu ještě za tmy před rozbřeskem a rovněž dojetí do bivaku po západu slunce nebo i potmě. Použití brýlí Gloryfy G12 v enduro přilbě Aventuro Carbon bylo i po 10i hodinách jízdy naprosto komfortní a nedocházelo k žádným otlakům.

Velikost brýlí byla naprosto perfektní také v terénu. Z důvodu ochrany proti zánětu spojivek z prašného prostředí se v prašném prostředí použily motokrosové brýle, které se opět komfortně použily zároveň s brýlemi Gloryfy G12. Motokrosové brýle byly ve verzi OTG ale Tomáš testoval i obyčejné – které se lišily rozměry a tvarováním pěny, která doléhá k obličeji. OTG verze má pěnu na stranách prohnutou tak, že stranice dioptrických brýlí netlačí na tváře.

Ačkoliv je na Západní Sahaře a zejména v Mauritánii ve vzduchu všude písek, který během cesty doslova „vybrousil“ např. makrolonový kryt světla na motorce, sklo brýlí Gloryfy G12 zůstalo naprosto jako nové, bez poškrábání.

„Příště budeme ještě chytřejší. Budeme vědět, že brýle Gloryfy se samozatmavovacími skly F2 jsou skvělé, ale v poušti na plném slunci nebudeme líní a vyměníme skla za F3 nebo někdy i F4 bez fotochromatické funkce.“ Pro říjnové proměnné světelné podmínky byly ale samozatmavovací skla F2 v antracitové verzi perfektní. Druhé zkoušené provedení (F2 v hnědém zatmavení – opět fotochromatické) nebyly tak kontrastní a zejména na poušti v nich nebyly tak dobře vidět rozdíly ve struktuře písku, což je pro ježdění po dunách celkem důležitá věc aby člověk zbytečně nezapadal do měkkého písku.

Samozatmavovací Gloryfy G12 skutečně hodně pomohly jezdci v proměnlivém počasí. „Na místech, kde jsme čekali horko a slunce, bylo zataženo a střídavě dešťové přeháňky nebo písečné bouře a samozatmavovací sklo bylo absolutně perfektní volbou. Navíc fungovalo podstatně lépe než samozatmavovací sklo přímo na motokrosových brýlích, které se nezatmavovalo dostatečně a spíš se jen lehce zabarvilo.“

Co říci na závěr?

„Prudce návykové, absolutně funkční, prakticky nezničitelné. Dokonalé. Příště bez nich nejedu!“ Tomáš Kocanda

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn